حوزه مقاومت بسیج دانش آموزی امام حسن مجتبی(ع) خفر

فعالیت های فرهنگی و هنری حوزه و واحدهای مقاومت

حوزه مقاومت بسیج دانش آموزی امام حسن مجتبی(ع) خفر

فعالیت های فرهنگی و هنری حوزه و واحدهای مقاومت

۳ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

۱۵آذر
رئیس قوه قضائیه: مسئولان ذی‌ربط باید بدون هیچ گونه شتابزدگی تصمیمی صحیح، منطقی و قاطع در خصوص نقض برجام بگیرند.
مسئولان درباره نقض برجام تصمیم قاطع بگیرندبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی مصوبه اخیر سنای آمریکا در بحث تمدید تحریم ها را نقض برجام خواند و اظهار داشت: بهانه اینکه تمدید تحریم ها، تحریم جدید نیست سخنی واهی است و این اقدام نه فقط با روح برجام بلکه با خود برجام هم در تعارض است.

وی با اشاره به اینکه آمریکا قبل از این مصوبه هم به روش های مختلف تلاش کرد مانع سرمایه گذاری شرکت های آمریکایی و غیر آمریکایی در ایران شود و به گونه ای روابط بانکی ما با دیگر کشورها را با مشکل مواجه کردند که اینها هم به نوعی نقض برجام است اما ممکن است نقض صریح محسوب نشود.

رئیس قوه قضائیه افزود: خوشبختانه همه مسئولان در بحث اخیر تمدید تحریم ها یک صدا اعلام کردند که نقض برجام صورت گرفته است و امروز باید برای پاسخ مناسب با این نقض آماده شوند.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه اگر برجام اجرا می شد منافعی برای کشور داشت، گفت: این قرارداد مشترک با همین هدف امضا شد و تصمیمی عاقلانه بود به شرط اینکه همه طرف های قرارداد به آن وفا کنند نه اینکه فقط جمهوری اسلامی ایران وظایف خود را انجام دهد.

رئیس دستگاه قضا افزود: سوال کاملا معقول و منطقی پیش روی ما این است که از برجام چه چیزی و چه فوایدی برای جمهوری اسلامی ایران باقی مانده است.

بسیج دانش آموزی خفر
۱۵آذر

کلیت تمدید تحریم های ایران توسط سنای آمریکا، نقض برجام محسوب می شود. به عبارت بهتر، نقض برجام منوط به اجرایی شدن یا نشدن این تحریم ها از سوی وزارت امور خارجه یا وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا نیست. تمدید تحریم هایی که از سال ۱۹۹۶ علیه ایران وضع شده است، عملا تفاوتی با وضع تحریم های جدید علیه کشورمان ندارد.پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/فخرالدین اسدی

پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/فخرالدین اسدی
ده نکته در خصوص نقض توافق هسته ای توسط آمریکانقض صریح برجام از سوی سنای آمریکا و امضای احتمالی مصوبه تمدید تحریم های ایران (ISA)  توسط باراک اوباما، مولد تحلیل ها و بحث های زیادی در حوزه هسته ای و سیاست خارجی کشور مان بوده است. در این خصوص نکاتی وجود دارد که باید در کنار تحلیل های حقوقی و فنی مربوطه به آنها توجه داشت :
نکته اول: کلیت تمدید تحریم های ایران توسط سنای آمریکا، نقض برجام محسوب می شود. به عبارت بهتر، نقض برجام منوط به اجرایی شدن یا نشدن این تحریم ها از سوی وزارت امور خارجه یا وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا نیست. تمدید تحریم هایی که از سال ۱۹۹۶ علیه ایران وضع شده است، عملا تفاوتی با وضع تحریم های جدید علیه کشورمان ندارد. 
نکته دوم: تمدید قانون داماتو، نقض عینی و عملی مفاد ۱۹، ۲۰، ۲۵، ۲۶ و ۳۳ مندرج در برجام محسوب می شود. به عبارت بهتر، اقدام اخیر سنای آمریکا مصداق بارز و عینی "وضع تحریم های یکجانبه "علیه ایران محسوب می شود. آن هم تحریم هایی که قرار بود مطابق  سند رسمی برجام برداشته (و نه تعلیق)  شود. 
نکته سوم: دولت باراک اوباما قبل از اینکه کنگره به مرحله تمدید قانون داماتو برسد، دو بار ماده ۲۹ برجام را به صورت علنی نقض کرد. ممانعت وزارت خزانه داری آمریکا از مراودات بانک های بزرگ آمریکایی و اروپایی با ایران و وضع قانون محدودیت صدور ویزا برای کسانی که به ایران سفر می کنند، مترادف با نقض برجام بود. با این حال متاسفانه دولت و دستگاه سیاست خارجی کشورمان در مقابل دو بار نقض عهد آمریکا اقدامی صورت ندادند. حتی دستگاه سیاست خارجی می توانست این موارد را به کمیته بررسی برجام ارجاع دهد که حتی از این اقدام نیز خودداری کرد. اگر کشورمان در مقابل دو بار نقض عهد قبلی آمریکا واکنشی قاطعانه  صورت می داد، هم اکنون سنای آمریکا ناچار بود محتاطانه تر در این خصوص گام بر دارد.
نکته چهارم: فراموش نکنیم که قانون داماتو توسط همان سناتورهایی تصویب شده است که حداقل ۴۲ نفر از آنها به توافق هسته ای میان ایران و اعضای ۱+۵ رای مثبت داده و موجبات تصویب آن را فراهم آورده بودند. با این حال چنانچه سناتور باب کورکر اظهار نموده است، هدف سنا از این اقدام، باز گذاشتن دست رئیس جمهور بعدی آمریکا در ادامه دادن تحریم ها علیه ایران و حتی وضع تحریم های جدید علیه کشورمان است. 
نکته پنجم: مقامات وزارت امور خارجه و حتی رئیس جمهور محترم نسبت به نقض برجام متفق القول بوده و تمدید قانون ISA  را مترادف با بی تعهدی واشنگتن در قبال توافق هسته ای میان ایران و اعضای ۱+۵ می دانند. بنابراین اجماع و اتفاق نظر مسئولین کشورمان در خصوص نقض برجام از سوی آمریکا باید به مبنا و محوری برای ترسیم و تعیین رفتارها و واکنش های بعدی از سوی کشورمان در تقابل با واشنگتن تبدیل شود. 
نکته ششم: هم اکنون زمان آن رسیده است تا دیگر اعضای ۱+۵ رویکرد واقعی خود را در برابر نقض برجام از سوی واشنگتن مشخص نمایند. متاسفانه تاکنون شاهد واکنشی قاطعانه در خصوص نقض برجام از سوی آمریکا توسط تروییکای اروپایی، روسیه و چین شاهد نبوده ایم. به عبارت بهتر، لازم است دستگاه سیاست خارجی کشورمان صراحتا از دیگر اعضای ۱+۵ بخواهد تا مواضع خود را نسبت به نقض برجام از سوی آمریکا مشخص نمایند.
نکته هفتم: نقض برجام، محصول عملکرد مشترک سناتورهای دو حزب دموکرات و جمهوریخواه است. بنابراین ترسیم دوگانه "اوباما-ترامپ" و اعمال تفکیک میان کبوترها و بازها، دیگر مفهوم خود را از دست داده است. حتی اگر هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز می شد، نقض برجام از سوی کنگره و همراهی اوباما با این موضوع اجتناب ناپذیر بود.
نکته هشتم: چنانچه منابع آمریکایی گزارش داده اند، دونالد ترامپ رئیس جمهور بعدی آمریکا در صدد وضع تحریم های غیر هسته ای علیه کشورمان است. هم اکنون تیم سیاست خارجی ترامپ مشغول تدوین و تعیین تحریم های غیر هسته ای (که در ظاهر مغایرتی با متن برجام ندارند) علیه کشورمان هستند. اگر در همین مرحله جلوی نقض عهد  آمریکا گرفته نشود، حدود دو ماه بعد و در زمان حضور ترامپ در کاخ سفید، کار دستگاه سیاست خارجی کشورمان  سخت تر و پیچیده تر خواهد شد. 
نکته نهم: دولت ترامپ در قبال برجام به دنبال دو پروژه  اساسی است: نخست بر هم خوردن برجام از سوی جمهوری اسلامی ایران (پروژه مقصر جلوه دادن ایران ) و دیگری کشاندن دوباره ایران پای میز مذاکرات هسته ای جهت تغییر برخی مفاد برجام به سود منافع آمریکا. 
نکته دهم : چنانچه در زمان تصویب برجام میان مجلس شورای اسلامی، شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه اجماعی نسبی وجود داشت و در نهایت توافق هسته ای با ملاحظاتی خاص و ویژه به تصویب نظام رسید، هم اکنون لازم است دستگاه های ذی ربط و گروه ها و احزاب سیاسی در کشور به صورتی یکپارچه و محکم در برابر نقض عهد آمریکا در برجام عمل کنند./

بسیج دانش آموزی خفر
۱۵آذر
مصطفی قربانی

بسیج رمز ماندگاری انقلاب اسلامیانقلاب‌های بزرگ علاوه بر اینکه موجب براندازی رژیم سیاسی حاکم می‌شوند، تغییر در فرهنگ مسلط، گفتمان‌های مسلط را نیز در پی دارند و حتی برخی رسوم و آداب را هم تغییر می‌دهند. اما همین انقلاب‌ها نیز بعد از چند دهه اصطلاحاً «روتینه شده»، از تب‌وتاب انقلابی افتاده و روند عادی شدن را در پیش می‌گیرند. تجربه انقلاب‌های بزرگی چون انقلاب فرانسه، روسیه، چین و... مؤید این موضوع است. در این میان، انقلاب اسلامی ایران تنها انقلاب بزرگی است که پس از گذشت حدود چهار دهه از طلوع آن، نه تنها روتینه نشده، بلکه همچنان آرمان‌های انقلابی و گفتمان این انقلاب، وجه مسلط کنش‌های سیاسی اجتماعی جامعه ایران و حتی برخی جنبش‌های اسلامی و کشورهای منطقه را شکل می‌دهد. یکی از مهمترین دلایل و رموز ماندگار این انقلاب نیز در برخوداری آن از نیرویی عظیم به نام «بسیج» است. درواقع، بسیج به عنوان مجموعه‌ای انقلابی که تجلی کنش‌های انقلابی و محل پرورش نیروهای انقلابی است، نه تنها در داخل کشور، بلکه در سطح منطقه و بین‌الملل نیز حامل پیام‌های رهایی‌بخش و حیات‌بخش انقلاب اسلامی بوده است. نیروهای بسیج، قبل از تشکیل رسمی سازمان بسیج، در به ثمر رساندن مبارزات مردمی و سرنگونی رژیم شاه نقش‌های بی‌بدیلی داشتند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در حفاظت از انقلاب و تثبت آن در داخل و خارج کشور در عرصه‌های مختلف نیز نقش ایفا کرده‌اند.

به عبارت دیگر، در هر برهه‌ای که انقلاب با تهدیدات سخت، نیمه‌سخت، نرم و ترکیبی مواجه بوده است، بسیج در خط مقدم مقابله با آن تهدیدات، سنگر مستحکم دفاع از انقلاب را حفظ کرده است؛ آنگاه که دشمن بعثی با هجوم به مرزهای کشور درصدد بود تا انقلاب نوپای اسلامی را سرنگون کرده و کشور را نیز تجزیه کند، سازمان بسیج به عنوان گسترده‌ترین نیروی جبهه‌های نبرد، هم از کشور محافظت کرد و هم ماندگاری انقلاب را تضمین کرد. در برهه‌های دیگر که دشمن با روی آوردن به تهدیدات نرم و راه‌اندازی حرکت‌هایی مانند غائله ۱۸ تیر سال ۷۸ و یا فتنه ۸۸ درصدد بود تا انقلاب را زمین‌گیر کند، باز این بسیج بود که توطئه را درک و آن را در نطفه خفه کرد. امروز نیز که دشمن برای مخدوش کردن و از بین بردن عوامل ماندگاری انقلاب بر روش‌هایی چون نفوذ، ناکارآمد جلوه دادن نظام و... متمرکز شده است، بسیج می‌کوشد تا با مشارکت در طرح‌هایی چون محرومیت‌زدایی از مناطق محروم، ترویج فرهنگ و روحیه جهادی، هوشیاری و مقابله با نفوذ دشمن و... ماندگاری انقلاب را تضمین کند.

علاوه بر آنچه گفته شد، از دیگر روش‌های دشمن برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی، تضعیف عمق راهبردی انقلاب در منطقه با استفاده از مسلمانان جاهلی است که با حربه تکفیر به جنگ درون‌دینی و برادرکشی روی آورده‌اند. اما بسیج نیز در برابر این توطئه ابتکارعمل نشان داده و با سازماندهی مجموعه‌های مشابه خود مانند حشدالشعبی در عراق و جیش‌الوطنی در سوریه، تجربه موفق خود در ایران را در این کشورها نیز پیاده کرده است.

بنابر آنچه گفته شد، بسیج نه تنها در پیروزی، تثبیت و بالندگی انقلاب اسلامی نقش داشته، بلکه با توسعه عمق راهبردی انقلاب اسلامی در منطقه، بر تضمین ماندگار این انقلاب افزوده است و نه تنها تهدیدات را از مرزهای کشور دور کرده، بلکه امروزه مرزهای انقلاب را به کیلومترها دورتر از مرزهای کشورمان، در نزدیکی آب‌های مدیترانه، منتقل کرده است. می‌توان گفت که کارآمدی نگاه و مدیریت بسیجی در حوزه‌های عملی مختلف اعم از نرم و سخت، سبب شدن تا این الگو به الگویی ماندگار تبدیل شود که علاوه بر خود، ماندگاری انقلاب را نیز تضمین کرده است. برهمین اساس است که رهبر معظم انقلاب از بسیج به عنوان «نیروی درونزای انقلاب»؛ یاد کردند؛ یعنی نیرویی که با برخورداری از آن می‌توان به جنگ مشکلات و موانع رفت و سربلند و کارآمد هم بود. 

بسیج دانش آموزی خفر